آخرین خبرهای هوانوردی:
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

ثبت سفارش
کانال رسمی...

آمار بازدیدکنندگان
ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
آموزش خلبانی
1389/10/22 00:00

ارابه فرود هواپیما و سیستم تعلیق

آشنایی با ارابه فرود هواپیما:





هواپیماها از لحاظ نوع ارابه فرود یا همان (Landing Gears) به دو دسته ثابت (Fixed Gear) و جمع شدنی (Retractable Gear) تقسیم می شوند.

در حالت ارابه ثابت خلبان امکان جمع کردن چرخ های هواپیما را نخواهد داشت و شرکت سازنده ارابه هواپیما را طوری طراحی کرده است که به صورت ثابت قابل مشاهده باشد.این نوع معمولا برای هواپیماهای آموزشی با سرعت پایین و همچنین در هواپیماهای قدیمی استفاده شده است.



امروزه هواپیمای آموزشی Cessna 172 از ارابه ی فرود ثابت (Fixed Gear) برخوردار است.
حالت دوم یعنی ارابه فرود جمع شدنی در هواپیماهای امروزی با سرعت بالا مورد استفاده قرار گرفته است ‎ به طوریکه خلبان پس از برخاست از روی زمین می بایست چرخ های هواپیما را جمع کنند که در داخل Cockpit خلبان ‎ با استفاده یک اهرم این کار را انجام میدهد. با جمع کردن چرخ ها عملکرد و میزان افزایش ارتفاع هواپیما در دقیقه افزایش پیدا می کند و میزان اصطکاک که سبب جلوگیری از افزایش سرعت هواپیما می شود را به شدت کاهش می دهد.


هواپیماهایی همچون انواع ایرباس - بویینگ و... دارای ارابه های جمع شدنی هستند.

آشنایی با سیستم تعلیق هواپیما:

سیستم های تعلیق هواپیما مانند کمک فنرهای خودرو عمل می کنند و فشار حاصل از نشستن هواپیما را به شدت کاهش داده و سبب می شوند هواپیما به نرمی با زمین برخورد کند.
سیستم های تعلیق هواپیما به دو دسته تقسیم می شوند:
1- سیستم تعلیق Spring Steel : در این حالت که بیشتر در هواپیماهای سبک و فوق سبک کاربرد دارد از فولاد (Steel) استفاده شده است. در این حالت سیستم تعلیق با امکان انعطاف پذیری تا یک حد معین فشار نشستن و بالا و پایین رفتن برروی زمین را به شدت جذب کرده و انتقال آن را به کابین هواپیما کاهش می دهد.



2- سیستم تعلیق Olea: این نوع سیستم تعلیق دارای روغن و هوا به همراه یک پیستون که در هنگام نشستن هواپیما این پیستون عمل کرده و فشار را به شدت به خود جذب می کند و به آرامی به حالت اولیه خود برمی گردد.





انواع هواپیماها از لحاظ چیدمان چرخ ها:

هواپیماها از لحاظ چیدمان چرخ ها به دو دسته ی ذیل تقسیم می شوند:

1- Conventional Landing Gear: این حالت برای هواپیماهای قدیمی می باشد. در این نوع چیدمان یک چرخ در قسمت دم هواپیما وجود دارد که هواپیما برروی آن قرار دارد تا زمانیکه هواپیما در رمپ قرار دارد. از مزایای این نوع چیدمان فاصله زیاد پره موتور هواپیما از زمین می باشد که باعث می شود در مناطق ناهموار به خوبی عمل کنند.
از معایب این نوع چیدمان عدم دید کافی خلبان به هنگام تاکسی کردن است زیرا دماغه هواپیما به سمت بالا قرار دارد.




2- Tricycle Gear: این نوع چیدمان در هواپیماهای امروزی کاربرد دارد. در این حالت چرخی در قسمت دم وجود نداشته و یک چرخ در قسمت جلو هواپیما زیر دماغه وجود دارد و خلبان به راحتی می تواند به هر طرف که می خواهد گردش کند. چیدمان این چرخ ها به این صورت است که یک چرخ در جلو و الباقی چرخ ها زیر بال ها و یا بدنه قرار دارند.



کپی برداری مطلب با درج منبع(فروشگاه هوانوردی آسمان) بلامانع است.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :