آخرین خبرهای هوانوردی:
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

ثبت سفارش
کانال رسمی...

آمار بازدیدکنندگان
ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
آموزش خلبانی
1389/07/01 00:00

ساختار بدنه هواپیما - ساختار بال هواپیما

آیرودینامیک شماره یک (آشنایی با هواپیما):

مقدمه:


شما زمانیکه در یک فرودگاه نگاهی می اندازید هواپیماهای مختلف با اندازه و شکل های متفاوت را مشاهده می کنید و اینگونه تصور می کنید که هواپیماها از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند.
اما این نظریه اشتباه است. تمامی هواپیماهای موجود در جهان از یک ساختار کلی تشکیل شده اند.
حال چند سوال در ذهن دوستداران به پرواز بوجود می آید که چرا وقتی صحبت از پرواز و هواپیما می شود نام برادران رایت به میان می آید؟ آیا قبل از برادران رایت کسانی بوده اند که آرزوی پرواز در سر داشته و برای آن تلاش کرده اند؟
علت آنکه برادران رایت نامشان در تاریخ ثبت گردید بخاطر ساخت یک هواپیما بوده که ساختارش تا به امروز ادامه داشته است و هم اکنون بزرگترین هواپیماهای باربری و مسافربری جهان از این ساختار استفاده می کنند.
در پاسخ به سوال دوم باید گفت "بله" انسان هایی قبل از برادران رایت بوده اند که به پرواز علاقه شدیدی داشته و حتی برای آن نیز جان خود را از دست داده اند ! اما مسئله ساخت یک وسیله قابل پرواز به صورت اصولی است که برادران رایت آن را ساخته و به جهان معرفی کردند و پس از سال ها این هواپیما با برد کم و شکلی ساده تبدیل به هواپیماهای غول پیکر با برد بالا و سرعتی بسیار زیاد شده است.

ساختار هواپیما:



یک هواپیما از زمان برادران رایت تا امروز از ساختار ذیل تشکیل شده است:

Fuselage (بدنه هواپیما)
Wings(بال ها)
Tail Section(قسمت دم هواپیما)
Landing Gears(ارابه های فرود)
Power Plant(قسمت موتور)
پنج قسمت فوق در هواپیمای برادران رایت وجود دارند و امروزه در تمامی هواپیماها نیز وجود دارند.



ساختار بدنه:

بدنه هواپیما محل اصلی اتصال دیگر اجزا می باشد . در قسمت بدنه هواپیما کابین خلبان ، قسمت مسافرها ، قسمت بار وجود دارد . بدنه هواپیما یکی از سه حالت ذیل را تشکیل می دهد:

Truss

Monocoque

Semi-Monocoque
آشنایی با Truss:

Truss که در مهندسی به آن خرپا می گویند در هواپیماهای قدیمی کاربرد داشته است. در این حالت بدنه هواپیما از شکل اسکلتی استفاده می شود که تمامی فشارهای ناشی از پرواز را Truss تحمل می کند.  برادران رایت هم از حالت Truss در ساختار بدنه اولین هواپیمای جهان استفاده کرده اند.



آشنایی با Monocoque:

این ساختار مربوط به هواپیماهایی می باشد که دارای یک قالب خاص و مدور هستند. به عنوان مثال در برخی از هواپیماهای کامپوزیت از شکل قالبی استفاده می شود که به آن منوکوک می گویند.
در این حالت تمامی فشارهای ناشی از پرواز را پوسته بدنه (پوشش بدنه) تحمل میکند.



آشنایی با Semi-Monocoque:

این ساختار مربوط به هواپیماهای امروزی است. امروزه شرکت های بزرگ هواپیما سازی با به هم متصل کردن قطعات و تکه های مختلف از این روش برای ساخت هواپیما استفاده می کنند. در این ساختار در قسمت زیرین هواپیما یک گودی بوجود می آید که باعث میشود فشار ناشی از پرواز به آن قسمت و پوشش بدنه تقسیم شود.
در این حالت فشار از قسمت پوشش بدنه به شدت کاهش می یابد و هواپیما دارای عمری بالاتر خواهد بود.

ساختار بال هواپیما:


بال هواپیما یکی از مهم ترین قسمت های موجود در هواپیما است. هواپیما با کمک بالها می تواند از زمین بلند شود،در آسمان مانور دهد و به سلامت فرود آید.
کار بال ها افزایش نیروی بالا برنده (Lift) می باشد و در گردش هوا بسیار کمک می کنند.
بال هواپیما از ساختار کلی ذیل تشکیل شده است:

Spars(تیرک ها)

Ribs(تیغه ها)

Skin(پوسته روی بال)

Rivets(میخ پرچ هایی به صورت قارچ)


در بال ها دو سیستم قابل حرکت وجود دارد که تحت کنترل خلبان هستند.
1- Flaps
2.Ailerons

آشنایی با Flaps:

Flap ها برروی بال ها وجود دارند و خلبان با استفاده از یک سوئیچ و یا اهرم آن ها را به هنگام برخاستن و یا نشستن باز و بسته می کند. واحد آن ها درجه می باشد. حرکتشان به صورت همزمان به سمت پایین و به حالت اولیه است یعنی حرکتی به سمت بالا که بال هواپیما را رد کند ندارند.
کار Flap ها افزایش نیروی بالابرنده (lift) می باشند یعنی به هواپیما کمک می کنند تا راحت تر به سمت بالا و پایین مانور داده و نرم تر پرواز کنند.
Flapها می بایست با توجه به شرایط و نیاز در پرواز به میزان معینی باز و بسته شوند و اگر به مقدار زیادی Flapها باز و یا بسته شوند می توانند در کاهش سرعت هواپیما به شدت تاثیر بگذارند.



آشنایی با Ailerons:

Aileronها در نوک بال ها قرار دارند. خلبان با استفاده از استیک و یا یوک (فرمان هواپیما) آن ها را به حرکت در می آورد.
وظیفه آن ها حرکت هواپیما در آسمان به چپ و یا راست می باشد. حرکتشان بر خلاف یکدیگر است یعنی زمانیکه Aileron بال چپ بالا می رود ، Aileron بال راست پایین می آید.



کپی برداری مطلب با درج منبع(فروشگاه هوانوردی آسمان) بلامانع است.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :