آخرین خبرهای هوانوردی:
سفارش کالا
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

ثبت سفارش
کانال رسمی...

آمار بازدیدکنندگان
ضمانت محصولات هوانوردی
یک خرید عالی و فوق العاده به همراه یک ضمانت معتبر را با ما تجربه کنید. تمامی محصولات فروشگاه هوانوردی آسمان دارای ضمانت می باشند. فروشگاه هوانوردی آسمان در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه هوانوردی فعالیت خود را آغاز نمود.
مقاله هوانوردی
1401/02/31 20:19

قسمت موتور بخش اول

در دروس خلبانی یک مبحثی وجود دارد به نام Engine که آموزش مربوط به موتور را در برمیگیرد.

در این بخش میخواهیم با قسمت عمومی مبحث موتور آشنا شویم.

 

موتور پیستونی The Piston Engine

 

موتور پیستونی یا موتور رفت و برگشتی ، موتوری است که در آن یک یا چند پیستون که حرکت رفت و برگشتی را انجام می دهند انرژی گرمایی حاصل از سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.

 پدر موتورهای درون سوز را می توان نیکولاس اتو دانست که اولین موتور احتراق داخلی را در سال 1876 اختراع کرد.

 

موتور درون سوز چهار زمانه همانطور که از نامش مشخص است دارای یک چرخه چهار مرحله ای می باشد ، این مراحل عبارتند از:

مکش یا Induction

تراکم یا Compression

احتراق یا Power

تخلیه یا Exhaust

 

 

 

در موتور قسمتی وجود دارد به نام سیلندر ، که سیلندرها از جنس آلومینیوم تولید می شوند و در آن حفره هایی وجود دارد که پیستون در آن قرار میگرد ، یعنی در هر حفره یک پیستون قرار داد.

 

 

در سیلندر پیستون شروع به حرکت رفت و برگشتی میکند و چرخه چهار مرحله ای عنوان شده را انجام می دهد ، زمانیکه پیستون به سمت بالا و پایین حرکت میکند یک اندازه استانداردی را طی می کند ، یعنی زمانیکه در بالاترین نقطه قرار میگیرد به آن Top Dead Center می گویند و زمانیکه در پایین ترین قسمت قرار میگیرد به آن Bottom Dead Center می گویند ، به حد فاصل این دو نقطه Stroke می گویند.

 

در قسمت بالایی سیلندر سوپاپ قرار دارد که به آن ها سوپاپ ورودی و سوپاپ خروجی گفته می شود ، همچنین شمع برای جرقه زنی قرار دارد تا با انجام آن عملیات احتراق صورت گیرد.

 

در موتور چهارزمانه در مرحله اول عملیات مکش انجام می شود ، یعنی پیستون در بالاترین نقطه خود قرار میگیرد و به سمت پایین حرکت میکند ، در اینجا فضای داخلی سیلندر افزایش پیدا کرده و باعث می شود حجم آن زیاد شود ، در همین حین از طریق سوپاپ ورودی مخلوط هوا و بنزین وارد می شوند.

 

در مرحله دوم پیستون به سمت بالا حرکت ​کرده و مخلوط سوخت با بنزین را فشرده می کند که به اصطلاح می گویند آن را متراکم کرده است و در این مرحله سوپاپ ها بسته می شوند تا تراکم به خوبی انجام شود.

 

در مرحله سوم شمع شروع به جرقه زنی میکند و احتراق یا همان انفجار رخ می دهد که با توجه به گرمای ایجاد شده و انرژی آن ، پیستون به سمت پایین حرکت می کند و به نقطه Bottom Dead Center بر می گردد.

 

در مرحله چهارم پیستون به سمت بالا حرکت کرده و دود حاصل از سوختن را از طریق سوپاپ خروجی (باز شده است) خارج می کند.

 

نکته: T.D.C مخفف Top Dead Center  و نیز B.D.C مخفف Bottom Dead Center است.

 

کپی برداری این مطلب با درج منبع آن ( فروشگاه خلبانی آسمان ) مجاز می باشد.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :