آخرین خبرهای هوانوردی:
کانال رسمی...

حراج بازار آسمان
شماره تماس:
    56 54 547 0912 
   
سفارش کالا

مشاوره رایگان درسی ....

آخرين اخبار فروشگاه
1401/02/31 20:27

آموزشی: قسمت موتور - بخش دوم تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۳۱

در بخش دوم با دیگر قسمت های موتور آشنا می شویم.

 

بلوک موتور یا The Engine Block

این قسمت محلی است که دیگر اجزای موتور برروی آن قرار میگیرند ، جنس بلوک موتور از فولاد بوده که دارای مقاومت بالا است.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده میفرمائید بلوک موتور دارای قسمت های اتصال جهت قرارگیری دیگر بخش ها می باشد.

 

سیلندر ها یا The Cylinders

در داخل بلوک موتور فضایی به صورت حفره و دایره ای شکل قرار دارد که به آن سیلندر گفته می شود. در تصویر فوق که در بخش بلوک موتور درج شده است ، چهار بخش حفره ای شکل قرار دارند که هر یک از آن ها یک سیلندر محسوب می شوند.

در سیلندر پیستون قرار دارد که در آن حرکت خود را انجام می دهد و در آموزش بخش شماره یک موتور در مورد آن توضیح داده ایم.

در خصوص تعداد سیلندر که در بخش موتور عنوان می شود ، اگر تعداد این حفره ها 4 مورد باشد به آن موتور 4 سیلندر می گویند و اگر تعداد سیلندرها 8 مورد باشد ، آن موتور از نوع 8 سیلندر است.

 به منظور خنک شدن سیلندر و عبور جریان هوا قسمت های شیارداری را در اطراف سیلندر در نظر میگیرند که به آن ها Fins گفته می شود.

 

پیستون و رینگ پیستون

در بخش اول در خصوص حرکت پیستون ها در سیلندر توضیح دادیم ، شکل ظاهری پیستون را می توانید مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده میفرمائید پیستون دارای بخش های مختلفی است ، در ابتدای توضیح در خصوص دیگر بخش ها لازم است که بدانید جنس پیستون از چدن می باشد.

قسمت بالایی پیستون ​را تاج پیستون یا Piston Crown می گویند و برروی بدنه خود پیستون قسمت هایی وجود دارند که به صورت شیار دار هستند ، این بخش های شیاردار برای قرارگیری رینگ های پیستون می باشند.

قسمتی که وسط پیستون قرار دارد و تحت عنوان wrist Pin نامگذاری شده است محل سوراخ گژن پین است و میله ای که در قسمت پایین قرار دارد و نام آن Connecting Rod می باشد همان شاتون است.

 

رینگ هایی که برروی قسمت های شیاردار قرار میگیرند دارای وظایف مختلفی هستند که به عملکرد درست موتور کمک می کنند ، این قطعات بسیار مهم و حیاتی هستند.

وظایف رینگ های پیستون عبارتند از:

1-مانع خروج سوخت و هوا می شوند که با این کار باعث می شوند تا عملیات متراکم سازی در سیلندر به درستی انجام شود.

2- پاکسازی روغن اطراف بدنه سیلندر را انجام می دهند و روغن مانده را به سمت پایین یعنی به حوضچه روغن یا همان کارتل برمیگردانند.

3- انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر را انجام می دهند و این انتقال باعث می شود تا گرمای حاصل از حرکت های چهار زمانه در سیلندر پخش شده و دما متعادل شود.

4- اصطکاک را کاهش میدهند ، از آنجاییکه دو قطعه فلزی یعنی پیستون و سیلندر با یکدیگر درگیر هستند با استفاده از رینگ های پیستون میزان اصطکاک کم می شود.

 

کپی برداری این مطلب با درج منبع آن ( فروشگاه خلبانی آسمان ) مجاز می باشد.



نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :