آخرین خبرهای هوانوردی:
شماره تماس:
    56 54 547 0912 
   
(در ایام تعطیل پاسخگوی شما هستیم)

حراج بازار آسمان
پشتیبانی
کانال رسمی...

مقالات هوانوردی
1389/06/08 00:00

نگاهی اجمالی به فرودگاه

رخداد زاده شدن واژه فرودگاه آنطور که گفته می شود در سال 1918نبود چرا که مسیرهای هوایی سلطنتی در سال 1924 ساخته شدند.اما لندن پیش از این هفت فرودگاه کوچک غیر نظامی و بازرگانی رسمس بنیان نهاده بود که از میان آنها می توان به "نورت هالت"(1915)،"کریکل وود"(1919)و"کرویدون"(1920)اشاره کرد.اما با این همه،اولین فرودگاه کوچکی که از جانب مقامات بریتانیایی به عنوان هاو یک فرودگاه به رسمیت شناخته شد،"

نز لاهیث"،یک فرودگاه کوچک "آر.اف.سی"قدیمی بود که از فرودگاه "هیثرو"که در سال های اخیر ساخته شده چندان دور نیست.

به طور بنیادی،فرودگاه ها مکان هایی برای هوانوردی غیر نظامی به شمار می روند و بنابر این نباید آنها را با فرودگاه های نظامی اشتباه گرفت .اما با این حال،بخش کردن یک باند فرودگاه به عملیات نظامی وغیر نظامی دور از واقعیت نیست.نورث هالت در انگلستان و پالما در اسپانیا دو نمونه از این فرودگاه ها هستند.

در نخستین روزهای هوانوردی (1914)تنها پا گذاشتن به کرانه های آسمان یک دستاورد تلقی می شدو پرواز هایی که بین شهر هایی نظیر لندن و منچستر انجام می گرفت،ممکن بود روزها به درازا بینجامد. البته در آن دوران هیچ امکانات ویژه یا فرودگاه مناسب و کاملی در دسترس خلبان نبود.هر تکه نسبتا همواری از زمین برای خیز گرفتن هواپیما کافی بود و هر خلبانی ناچار بود در مسیر خود چنین قطعه زمینی را بیابد تا در مواقع فرود اضطراری که به فروانی پیش می آمد،در آن بنشیند.فرودگاه "بروکلندز"را که در نزدیکی "ویبریج"قرار گرفته،گاهی به عنوان نخستین فرودگاه می خوانند،اما در واقع این مکان چیزی نبودجز یک میدان هوانوردی که هواپیماسازانی چون "ای.اف.رو"و"تامسا پویث"حرفه خود را در آن آغاز کردندو همچنین مکانی بود برای کسانی که به قدر کافی جسارت خطر پرواز به آسمان وپیمودن آن را داشتند.

جنگ جهانی اول (1914-1918)پیشروی در طرح وساخت هواپیما و دگر گونی در آن را شتاب بخشید.پس از پایان جنگ در سال 1918،بمب هایی که برای بارگذاری در هواپیما ساخته شده بودند،خیلی بزرگ بوده و با استانداردهای آن روزگار سازگاری نداشتند.

در این هنگام برخی از بازرگانان نوآور به سرعت تشخیص دادند که ممکن است مسافران و بسته های پستی بتوانند فضای اختصاصی به بمب ها را بگیرند!از این رو در سال 1919،نخستین شرکت هواپیمایی جهان توانست یک هواپیمای بمب افکن "دی.اچ.فور"تبدیل شده به هواپیمای مسافری را به آسمان بفرستد.این هواپیما توسط کاپیتان جری شاو به همراه سر جرج پیلکینتون به عنوان تنها مسافر وی هدایت مچی شد.

هواپیمای DH4 به پرواز در آمد و پس از مدت کوتاهی در هانزلاهیث در مسیر پاریس پس از گذر از قرار گاه گمرکی ̘ȚƠام۠به زمین نشست. در واقع همین لازمه گذراندن کالا ها از عوارض گمرکی بود که فرودگاهی کوچک را به یک فرودگاه کامل ورسمی تبدیل می ساخت . اما کریکل وود، قرارگاه عوارضی گمرکی نداشت و بدین جهت لازم بود هم خلبان و هم مسافران تابع مقرراتی باشند که نشان دهد با کالا هایی که حمل می کنند ،قوانین و مقررات صادرات و واردات را نادیده نمی انگارند.

اساسا هیچ چیز نمی تواند فردی را از تملک اختصاصی یک فرودگاه بازدارد. در واقع چندین فرودگاه مهم دنیا ،نخست در مالکیت افرادی قرار داشتند که املاک خود را به یک فرودگاه یا مکانی که امکان ساخت هواپیما را داشته باشدتبدیل کرده بودند. در بریتانیا ، یکی از نخستین پیشا هنگان صنعت هوانوردی که ˠ کلود گراهام وایت۠نام داشت ، برای گسترش کار هوانوردی خویش ، چندین قطعه زمین در منطقه هندن که در شمال لندن قرار گرفته ، خریداری کرد.اما در پایان وزارت دفاع بریتانیا ، آنها را از او خریداری و به یک فرودگاه نظامی تبدیل کرد.

منطقه هندن طی دهه 1930 ، شوراهای محلی ، ساخت واداره فرودگاه های کوچک را آغاز کردند. شهر های بیرمنگام ،منچستر و بریستول همگی فرودگاه هایی را گشودند و به مدت بیش از 50 سال زیر نظر دولت محلی باقی ماندند. اما در این میان حکومت انگلستان موقعیت متفاوتی در زمینه ساخت فرودگاه داشت.دولتدر ابتدا ازاینکه درگیر هوانوردی غیر نظامی گردد ،سر باز می زد. این گفته مشهور وینستون چرچیل که ̙ نظامی باید به صورت خردمند عمل کند نشان دهنده چنین شرایطی است.

اما به هر حال هنگامی که شزکت های هواپیمایی بریتانیایی درگیر رقابت های شدیدی با شرکت های اروپایی به ویژه شرکت KLM که به آنها یارانه تعلق می گرفت بودند ، چرچیل ناچار به تغییر سیاست خویش و پرداخت یارانه برای ساخت فرودگاه در بخش غیر نظامی شد.

اگر چه حکومت انگلستان برای نخستین بار ساخت فرودگاه ها را دذ ابتدا از روی بی میلی پذیرفت ، اما هر دولتی که پی در پی روی کار آمد وظیفه داشت فرودگاه ها را نظم بخشیده و کنتزل کند.

شیوه هایی که آنان برای انجام رسانیدن این امربه اجرا در می آوردند ، گوناگون بود اما به طور معمول در سازمانی صورت می گرفت که هم اکنون آنرا به نام سازمان دولتی به ظاهر خردمند می شناسیم.

افرادی که در این سازمان فعالیت می کنند ،بدون رای گیری ه آن وارد می شوند ، اما توان گسترش احاطه به هوانوردی و دیگر فعالیت های وابسته به آن را دارند.پیش از جنگ جهانی دوم مسوولیت کنترل فرودگاه های بریتانیا برگردن وزارت هوانوردی بود. اما پس از جنگ جهانی دوم ، هوانوردی غیر نظامی از بخش ارتشی منفک شدو این وزارت خانه تبدیل به وزارت خانه هوانوردی ارتشی شد؛ اگر چه در آن دوران هچنان به بخش بازرگانی وابسته بود اما پس از آن زیر فرمان وزارت خانه فن آوری و سر انجام زیر نظر وزارت خانه صنعت و بازرگانی قرار گرفت.

تمامی این تغییرات که در مسوولیت و مالکیت فرودگاه رخ داد ، در آفرینش یک محیط کاری مناسب و امکان برنامه ریزی برای یک مدت طولانی ، نقش داشت.

برای روشن شدن درستی این گفته جالب است بدانید در سال 1978 ، به منظور کنترل کلی روند کاری فرودگاه اصلی بریتانیا ، یک مرجع هوانوردی ذر انگلستان شکل گرفت. این مرجع ، در سال 1987 به یکی از اصلی ترین نامزد ها برای واگذاری به بخش خصوصی تبدیل شد وبه عنوان یک شرکت سهامی عام با مسوولیت محدود به نام BBM در بورس سهام به راه افتاد. امروزه این شرکت با نام فرودگاه های انگلیس شناخته شده است ، اما برای این که با آنچه به نام شرکت هواپیمایی مشهور است اشتباه گرفته نشود ،مردم هنوز به عنوان شرکت BBM به آن مراجعه می کنند.بسیاری از فرودگاه های دولت محلی انگلستان بر اساس روحیه پیشرفت خواهانه ای که در آن زمان وجود داشت ، به شرکت های در حال شکوفایی تبدیل شدند. این امر در ظاهر به سود ساکنین محلی بود ، اما در واقع چنین رخدادی مدیران فرودگاه ها را قادر به وام گرفتن از بازار آزادو در پس آن گسترش امکانات فرودگاه می کرد.

مالکیت فرودگاه در دیگر کشورها ممکن است شکل های گوناگونی داشته باشد. برای نمونه در آمریکا فرودگاه هایی مانن JF: ولاگاردیا متعلق به شهرداری محلی است وبه حکومت مرکزی هیچ گونه وابستگی ندارد. در فرانسه ، بسا هنگام ، فرودگاه به اتاق بازرگانی واگذار می گردد وبر اساس نظام اقتصادی کهن اروپای شرقی و یا کشورهایی چون چین ، مالکیت در دستان حکومت جای می گرفت و هم اکنون نیز به همان شکل باقی مانده است.

در اواخر دهه 1930 ، در اروپا با راه اندازی شبکه های کنترل جاده ها ، پروازها توسط بریتانیایی کبیر ، آلمان ریا، فرانسه و هلند به خوبی سازمان دهی می شد. ساختمان ترمینال فرودگاه ها نیز بسیار با شکوه و اغلب بر اساس جدید ترین شیوه های دکوراسیون آن روزها طراحی می شدند.

آمریکا با داشتن نیرو های مجرب بسیاری در زمینه هوا وفضا از جمله چارلز لیندبرگ ،ویلی پست و املیا ارهارت که در نبردهایی حماسی شرکت داشتند ، بسیار به روند پیشرفت هوانوردی یاری رساند. اما با این حال این امر همیشه به این شکل نبود وبا اینکه پروازهای هوایی در ایالات متحده آمریکا بسیار سر سختانه تر از اروپا آغاز گردید ، اما تحولات هوانوردی به معنای واقعی سیرو سفر در آمریکا ، از اروپا پس ماند. یکی از علت هایی که می توان برای این رخداد بر شمرد ، وجود ایالات جداگانه در آمریکا است. شهرهای بزرگ واصلی با مسافت های بسیار دوری از یکدیگر گسسته و شهرهای کوچک به وسیله فرودگاه های کوچک و نا امن آن روزگار به یکدیگر پیوستند. در آن زمان حتی به حمل ونقل هوایی کالا نیز به عنوان جایگزینی سودمند ومناسب برای حمل و نقل با قطار نگریسته نمی شد. امکانات پرواز در آمریکا ، اغلب به شکل یک آرزو باقی می ماند ، 15 سال پس از نخستین پرواز برادران رایت ، در تمامی پهنای این سرزمین تنها سیزده فرودگاه شهری به وجود آمد.در واقع ، از میان 44 تکه زمین قابل پروازدر آمرکا که به دولت وابسته بود ، 28 تکه زمین تنها به میدان بازی گلف اختصاص پیدا کرد.

در قرن بیستم میلادی راه اندازی یک سرویس پست هوایی و معمولی در آمریکا نیازمند شبکه ای بود که خلبانان بتوانند از آن طریقدوباره سوخت گیری کرده ، نامه ها را گردآوری نموده وآن را به مقصد برسانند.اما برای خلبانان پست هوایی یافتن مسیر در کرانه های این این سرزمین گسترده در شب دشواری های فراوانی در بر داشت. چرا که آنان ناچار بودند محموله های پستی را در تاریکی هوا نیز به مقصد برسانند.از این رو در سال 1923 ،اداره پست ایالت متحده آمریکا ، نخستین مسیر هوایی نورانی بین شیکاگو و شاین و یک سال پس از آن نیز سرویس های پستی شبانه را برپا ساخت.سر انجام تمامی جاده های خاکی آمریکا و همچنین بسیاری از فرودگاه هایی که گسترش پرواز های پست هوایی را آغاز کرده بودند با رشته هایی از چراغ های چشمک زن ، نورانی گردیدند.ساخت باندهای فرودگاهی سیندر و پارکینگ های هواپیمایی بتونی آغاز وبرای آنها نور افکن کار گذاشته شد. اما نور دایمی باند فرودگاه هنگامی نصب گردید که هواپیما ها برای خیز گرفتن در باد مخالف جهت حرکتشان به قدر کافی قدرتمند شده بودند.

افزون به این ، تسهیلات مربوط به مسافران و ساختمان فرودگاه ها در هردو سمت اقیانوس اطلس گسترش یافت. بسیاری از آنان ، طرح ترمینال های اصلی راه آهن را به یاد می آورند. چرا که به فرودگاه های مهم واصلی ، این اجازه داده شد که با استفاده از امکانات دیگری از جمله هتل ورستوران نیز کسب در آمد کنند.

اروپا هنگامی که فرودگاه کریدون به نخستین فرودگاه در جهان که برای یافتن چراغ های چشمک زن ، یک سیتم رادیویی بنیان نهاده بود تبدیل شد ، جهش بزرگی به سمت تکنولوژی برداشت. کریدون با برپایی یک برج مراقبت پرواز که از طریق آن بتواند با سیستم رادیویی ، مسیرها را به خلبان نشان دهد، نقش مهمی را در ایمنی راه های هوایی ایفا کرد. همچنین به ایجاد موسسه هایی زمینی برای آموزش مهارت هایی که امروزه برای خلبانان امری عادی به شمار می آیند ، کمک رساند.

مشکلات باند فرودگاه :

حتی در اوخر دهه 1930 ، سنگ فرش شدن و هموار کردن باند فرودگاه ها در هردو سوی اقیانوس اطلس به ندرت پیش می آمد و بیشتر فرود گاه ها مانند زمین چمن درو شده به شکل یک تکه زمین چمنی درو کرده باقی مانده بودند. کمبود شدید باند فرودگاه سنگ فرش شده تاثیر غیر منتظره ای بر تحولات سفر های هوایی گذاشت. یک زمین چمن در شرایط آب وهوایی نمناک ، کاملا خیس وبسیار نرم می شدو طبیعی است که هواپیمای بارگیری شده سنگین نمی توانست فرود آید. مگر اینکه نخواهد در مسیرهای طولانی سفرکند.این مشکل در اروپا مشکل حاد واساسی به شمار نمی رفت.چرا که بیشتر شهر ها نسبتا با مسافت های کوتاهی از یکدیگر قرار گرفته بودند. اما این مشکل هنگامی در اروپا شکل گرفت که کشورهایی همچون بریتانیا،فرانسه وهلند تصمیم گرفتند مسیرهای هوایی را به دورترین نقاط خارجی تحت امپراطوری خودشان بکشانند. از آنجایی که هزینه ساخت فرودگاه های دایمی در نقاط دور افتاده جهان بسیار سنگین وسرسام آور بود ، ساخت قایق های پرنده تنها راه حل این مشکل به شمار می رفت.این وسیله نقلیه شکوهمند ، قادر بودند مسیرهای هوایی را به هر قسمت غیرقابل دسترسی از جهان بپیمایند. شرکت های هواپیمایی پکن امریکن و ایمپریال ساخت واستفاده گسترده از قایق های پرنده را آغاز کردند . از پایان دهه 1930 به این سو ، به خاطرتلاش های فراوان این دو شرکت هواپیمایی به عنوان سال های طلایی مسافرت های هوایی یاد می شود.استفاده منطقی از قایق های پرنده واقعا هیاهو بر پا کننده بود.این وسیله در هر دریاچه ، رودخانه و یا هر قطعه ای از از در یا مورد استفاده قرار می گرفت ودیگر هیچ گونه مشکلی برای کمبود باند های فرودگاهی قابل دسترسی احساس نمی شد.شرکت پان امریکن ، این مشکل را با ساخت ترمینال های مرین ایر در نیویورک و مرکز آن میامی بر طرف ساخت.دزر بریتانیا ، دریای ساوت همپتون تا پیش از زمان تعطیل شدن در سال 1947 به اصلی ترین بخش ورودی برای سرویس های قایق پرنده بدل شد.امروزه این قایق ها به ندرت به چشم می خورند.

ترین فرودگاه های جهان

قدیمی ترین (اولین) فرودگاه در جهان

فرودگاه ((کالج پارک)) در 1909در آمریکا تاسیس شد پس از آن که ویلبر رایت (مخترع هواپیما) دو افسر را برای به پرواز در آوردن اولین هواپیمای دولتی در این مکان آموزش داد.

این فرودگاه که مساحتی حدود29/283 متر مربع دارد اکنون محل استقرار قدیمی ترین هواپیمای جهان جهان می باشد و همچنین مکانی است که اولین آموزشهای بسیار مهم هوانوردی در آن انجام می شده است . فرودگاه کالج پارک که از نظر قدمت از آن به عنوان ((مهد هوانوردی))نام ببرند که اکنون نیز فعال می باشد و در خدمت خلبانان و هواپیماها میباشد.

همچنین مکانی است تاریخی برای مشتاقان و علاقه مندان به تاریخ و صنعت هوانوردی . موزه هوانوردی کالج پارک ساختمانی است که در همین منطقه فرودگاه قرار گرفته و هواپیماها و وسایل موجود در آن هر یک یاد آور خاطرات مهیجی از اولین روزهای شکل گیری صنعت هوانوردی می باشد.

بزرگ ترین فرودگاه از نظر وسعت و مساحت در جهان

فرودگاه ((ملک فهد)) بزرگترین فرودگاه از نظر وسعت و ومساحت است که دارای 780کیلومتر مربع وسعت می باشد و در سال 1999کامل گردید.البته قبل از فرودگاه ملک فهد فرودگاه ((ملک خالد))واقع در ریاض عربستان سعودی بزرگترین فرودگاه جهان به حساب می آمد که حدود 225 کیلومتر مربع وسعت دارد و در سال 1983 افتتاح گردید ;این فرودگاه دارای 4ترمینال می باشد که تاکنون فقط از 3ترمینال آن استفاده شده است .

دومین فرودگاه بزرگ جهان از نظر وسعت فرودگاه بین المللی ((موتنرال)) واقع در کانادا می باشد که در سال 1975 افتتاح گردید است .فرودگاه ((دنور )) در آمریکا –DIA-از نظروسعت و مساحت بزرگترین فرودگاه بین المللی در آمریکا در دنیا است . البته پس از فرودگاه های ملک فهد در عربستان و مونترال در کانادا مساحت این فرودگاه 85 کیلومتر مربع می باشد .

پرترافیک ترین فرودگاه ها در جهان

پر رفت و آمد ترین فرودگاه را اگر بخواهیم از نظر تعداد نشت و برخاست های هواپیما های آن در نظر بگیریم  میتوانیم به فرودگاه ((ملی واشنگتون))اشاره کنیم که نسبتا بیشترین پروازهای هواپیمایی را دارا می باشد اما از آنجایی که بزرگترین هواپیماهایی که در این فرودگاه نشستو برخاست می کنند از نوع بوئینگ 757 می باشد می توان گفت که تعداد مسافرانی که سالانه در این فرودگاه رفت و آمد می کنند نسبت به سایر فرودگاه ها که همین تعداد هواپیما را دارا هستند نسبتا کم می باشد .

پر رفت و آمد ترین فرودگاه را از نظر تعداد مسافران فرودگاه ((آتلانتا))در آمریکا می باشد که از پر رفت و آمد ترین فرودگاه های دنیا می باشد . هم از نظر ترافیک مسافران و هم از نظر تعداد پروازهای هاپیمایی ها این فرودگاه در سال 2006 حدود8/84 میلیون مسافر را جابه جا کرده و حدود447 /976پرواز داشته است که البته این پروازها هم داخلی و هم بین المللی بوده اند.از فرودگاه ((هیترو))در لندن نیز به عنوان یک از پر رفت و آمد ترین فرودگاه در دنیا نام برده میشود.

مدرن ترین فرودگاه در جهان

فرودگاه ((سو-وانا))به معنای ((سرزمین طلایی))در تایلند پس از 45 سال انتظار بالاخره در 28 سپتامبر 2006رسما افتتاح شد .در سال 1960حکومت سلطنتی تایلند با به کارگیری یک شرکت خصوصی خارجی از آنان خواست که یک پیش نویس و طرح جدیدی را برای شهر بانکوک پایتخت تایلند با توجه به امکانات  موجود در شهر برای آن طراحی نمایند. پس از بررسی های زیاد تصمیم گرفته شد که قبل از هر چیزس یک فرودگاه جدید بانکوک ساخته  شو تا بتواند جوابگوی نیازهای هواپیمایی در سالهای آتی باشد در این بررسی ها در یافتند که اقتصاد تایلند خصوصا در زمینه صنعت توریسم با ساخته شدن این فرودگاه تحت تاثیر زیادی قرار خواهد گرفت .

این فرودگاه جدید با وسعت4 /32کیلومتر مربع 6برابر بزرگتر از فرودگاه سابق در بانکوک ساخته شد وتا تایلند اکنون دارای مدرن ترین فرودگاه بین المللی می باشد که با سیستم های IT مدیریت می شود و سبب پیشرفت و رشد اقتصادی تایلند گردیده است .

اولین فرودگاه ایران

مسجد سلیمان...اولین مکانی که یک هواپیما در خاورمیانه در آن به زمین نشست...


مسجد سلیمان را می توان شهر اولین ها در ایران دانست.
اولین شهر صنعتی کشور و خاورمیانه،دارنده ی اولین چاه نفت اکتشافی در کشور و خاورمیانه و ... و اولین فرودگاه ایران و خاورمیانه و اولین جایی که هواپیما و بالگرد در خاورمیانه به زمین نشست.

ویلیام ناکس دارسی امتیاز استخراج معدن از جمله نفت را از ناصرالدین شاه میگیرد،مهندس رینولدز را برای کشف نفت به ایران می فرستد اما جستجوها در مناطق مختلف بینتیجه میماند تا رینولدز داستان آتشکدههای فروزان و چشمه های ساری و جاری نفت را در مسجدسلیمان میشنود و توجه اش به آنجا جلب میشود.


پس از کشف گنج ارزشمند نفت در مسجد سلیمان رینولدز چاه شماره یک را بنا و شروع به حفاری میکند.از رینولدز می خواهد حفاری را متوقف کند، اما او آنقدر به وجود نفت ایمان دارد که مته حفاری را خاموش نمی کند و سر انجام در صبح درخشان روز پنجم خردادماه 1287 خورشیدی نفت با فشار زیادی فوران می کند و فصل جدیدی در تاریخ سیاسی اجتماعی، اقتصادی ایران و خاورمیانه آغاز می شود. یک چاه به 316 چاه میرسد، قصبه قشلاقی طوایف بختیاری که اسم و رسمی نداشت تبدیل به شهری مدرن میشود.
تنها چند سال پیش از فوران اولین چاه نفت در مسجد سلیمان ، یعنی اوایل قرن 19 میلادی ، تکه زمینی مسطح کافی بود تا نخستین پرواز در خاورمیانه انجام شود و یک فروند هواپیمای راپیر (قدیمی ترین هواپیمای استفاده شده در صنعت نفت) که از فرودگاه لندن برخاسته بود ، در مسجد سلیمان فرود آید ، پروازی که حامل یک هیات از کارشناسان ، لوازم زمین شناسی ، میکر.سکوپ و اندکی مواد دارویی بود.

این پرواز مقدمه ای شد برای احداث نخستین فرودگاه غیر نظامی ایران که حدود 80 سال پیش در منطقه نفتی "یمهه" مسجد سلیمان ساخته شد تا کار جابجایی مدیران و کارکنان ، ارسال مراسلات و بارهای ویژه صنعت نفت از این طریق انجام شود.


مراد علی بهرامی (آموزگار بازنشسته مدارس صنعت نفت) با افسوس از گذر گذشته های خوش ، به خوبی به یاد دارد که بچه ها لحظاتی پیش از پرواز هواپیما ، از معلم شان اجازه می گرفتند و برای رسیدن به فرودگاه و تماشای لحظه پرواز ، نفس زنان و سراسیمه می شتافتند.

اما مسجد سلیمان را نمی توان اولین فرودگاه رسمی ایران دانست.
زمانی که اولین هواپیما در مسجد سلیمان نشست در واقع فرودگاهی در کار نبود بلکه زمینی مسطح برای نشستن هواپیما در نظر گرفته شده بود و پس از چندی با توجه به رفت و آمد زیاد انگلیس ها به مسجد سلیمان تصمیم به ساخت فرودگاه در همان مکان مسطح گرفته شد.
این فرودگاه در منطقه ای ساخته شد که در حال حاضر به آن گلگیر می گویند.

اولین فرودگاه رسمی ایران فرودگاه قلعه مرغی است که به دستور رضاخان ساخته شد.

اما از اولین ها در مسجد سلیمان که به پایان رسیدند یکیش همین فرودگاه مسجد سلیمان است.
فرودگاه مسجد سلیمان هم با پایان کار شرکت نفت و انگلیس ها در مسجد سلیمان به فراموشی سپرده شد و تعطیل گشت.

این فرودگاه هم مانند قلعه مرغی سرانجام غریبی دارد.
روزگاری فرودگاه مسجد سلیمان محلی برای رفت و آمد انگلیسی ها و شرکت نفتی ها بود اما الان رها شده است.
هرچند هنوز آن را تبدیل به پارک و بوستان نکرده اند.








اما برای قدرشناسی از جایی که روزگاری منبع درآمد فراوانی برای این کشور و صد البته بیگانگان بوده است
هواپیمایی نفت یکی از فوکرهای 100 خود را مسجد سلیمان با رجیستر EP-MIS نام گذاری کرده است.



فرتورهایی از فرودگاه مسجد سلیمان در روزگاران گذشته: "فرتورها از پایگاه اطلاع رسانی مناطق نفت خیز جنوب"







نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :