آخرین خبرهای هوانوردی:
شماره تماس:
    56 54 547 0912 
   
(در ایام تعطیل پاسخگوی شما هستیم)

حراج بازار آسمان
پشتیبانی
کانال رسمی...

مقالات هوانوردی
1390/11/11 00:00

آشنایی با وظایف مهمانداران هواپیما

به نام خالق آسمان ها

آشنایی با وظایف مهماندار شرکت های هواپیمایی:

Steward و یا Stewardess به کسی که میزبان مسافران هوایی می باشد و با حوصله و خونسردی فعالیت می کنند می گویند.

مهمانداران شرکت های هواپیمایی می بایست یک ساعت و نیم قبل از انجام پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند تا بدون ایجاد هیچ گونه تنش و استرسی فعالیت کنند. قبل از انجام پرواز مهمانداران در اتاق توجیح با یکدیگر به گفتگو در مورد پرواز

 می پردازند. در جامعه هوانوردی به تیمی که در پرواز حضور دارند Flight Crew می گویند.  مهمانداران زیر نظر سرمهماندار ایفای نقش می کنند و سر مهماندار تحت  نظر خلبان (کاپیتان ) عمل می کند . در فاصله ایی که مسافران پرواز چمدان و بارهای خود را تحویل کانتر می دهند و کنترل مدارک صورت می گیرد و در نهایت کارت ورود به هواپیما (Boarding Card ) را تحویل می گیرند مهمانداران  در هواپیما در حال کنترل نظم داخلی هستند که این نظم داخلی شامل: کنترل کردن ماسک اکسیژن ، صندلی های هواپیما ، مجله ها و ... می باشد. در صورتی که تمامی موارد مرتب و منظم باشند این اجازه داده می شود تا مسافران از سالن ترانزیت وارد هواپیما شوند.

در تمامی پروازها این سرمهماندار هواپیما می باشد که وظیفه باز کردن و بستن درب هواپیما را بر عهده دارد و به مسافران خوش آمد می گوید. مهمانداران در ردیف صندلی ها ایستاده اند و مسافران را جهت نشستن برروی صندلی تعیین شده در کارت پرواز راهنمایی می کنند . چنانچه در پروازی شخصی از مسافران موجب ناراحتی شخص دیگری شود سرمهماندار موضوع را به خلبان پرواز گزارش می دهد و خلبان پرواز موضوع را با امنیت پرواز بازگو می کند تا تصمیمات قانونی نسبت به شخص مورد نظر گرفته شود . از دیگر وظایف مهمانداران بستن کمربندها ، عدم کشیدن سیگار در هواپیما ، خاموش بودن تلفن همراه و عدم استفاده از آن (در برخی از شرکت های هواپیمایی امکان استفاده از تلفن همراه مهیا شده است ) و ... می باشد.

مهمانداران باید به هنگام برخاست و نشستن هواپیما برروی صندلی های خود نشسته باشند. سرویس های بهداشتی باید هر 16 دقیقه جهت عدم استعمال دخانیات توسط مسافران کنترل گردد . در پروازهای بین المللی مهمانداران باید با روی خوش و لبانی خندان در روی مسافران ظاهر گردند و در صورت عدم رعایت آن و گزارش تخلف ، مهماندار مورد نظر پس از دریافت سه مرحله اخطار اخراج می شود .

هر مهماندار در طول یک ماه یک بار اجازه استفاده از تعطیلات چهار روز متوالی را دارا می باشد و باید در ماه 70 الی 80 ساعت پرواز انجام دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های مهمانداران تسلط آن ها به زبان انگلیسی می باشد ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن انگلیسی در طول پرواز جهت صحبت با مسافران خارجی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

لباس فرم مهمانداران در شرکت های هواپیمایی بر طبق سلیقه و همچنین بر چهارچوب قوانین حاکم در نظام آن کشور تعیین

می شود که زیبایی و آراستگی لباس فرم پرواز سبب ایجاد آسودگی و آرامش در مسافران می شود.

وجود نظم و انضباظ از فاکتورهای مهم یک پرواز ایمن و آسوده می باشد . و در نهایت تمامی مسافران پروازها از اینکه مهماندارانی خوش اخلاق و صبور در طول پرواز با آن ها همراه بوده اند خوشحال و خرسند خواهند شد.

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید