آخرین خبرهای هوانوردی:
شماره تماس:
    56 54 547 0912 
   
(در ایام تعطیل پاسخگوی شما هستیم)

حراج بازار آسمان
پشتیبانی
کانال رسمی...

مقالات هوانوردی
1390/10/17 00:00

یخ زدایی در هواپیما

به نام خالق آسمان ها

علت یخ زدایی هواپیما در سرما و فصل زمستان

در فصل سرما و در حالیکه هوا رو به سرما می رود و دمای هوا شروع به کاهش می کند یکی از مهم ترین موارد مورد نظر بحث یخ زدایی هواپیماها می باشد. این مسئله یکی از مهم ترین مواردی است که باید توسط مسئولین مربوطه به شدت رعایت گردد تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری به عمل آید.
در فرودگاه ها مشاهده خواهید کرد قبل از برخاست هواپیما یک دستگاه خودرو با یک بالابر در حال پاشیدن ماده ایی هستند به سمت بدنه هواپیما از جمله قسمت بال ها و دم هواپیما که از اهمیت ویژه ایی برخوردار هستند .
وجود شبنم ، یخ و برف برروی بال ها باعث می شود تا شکل و فرم بدنه هواپیما و بال ها دارای تغییر بوده و نسبت به عبور جریان هوا اختلال ایجاد می کند. همانطور که میدانید شکل و فرم آیرودینامیکی هواپیما یکی از مهمترین عوامل پرواز سالم و ایمن می باشد که اگر تغییری در آن بوجود آید سبب اختلال و نا امنی می شود.
خلبانان پس از انجام مراحل چک لیست با مشاهده هرگونه یخ زدگی ، وجود شبنم و برف موضوع را به واحد یخ زدایی اطلاع می دهند و سپس مسئولان مربوطه به سمت هواپیمای درخواست کننده حرکت کرده و ماده یخ زدایی را به سمت بدنه هواپیما با فشار با حالتی اسپری ایی شکل پوشش می دهند.
ماده مورد نظر یک ترکیب شیمیایی می باشد که از گلیکول و آب ، گلیکول پروپیلن ، گلیکول اتیلن و یا دی اتیلن گلیکول تشکیل می شود ، گرم می شود و با فشار برروی بدنه هواپیما اسپری می شود.  خلبانان به منظور جلوگیری از ورود هرگونه دود و آلاینده به داخل کابین مسافرها دستگاه تهویه را خاموش می کنند .

خطرات وجود برف ، یخ و شبنم:

1- کاهش میزان نیروی بالا برنده (Lift)
2- تغییر در شکل آیرودینامیکی بدنه و قسمت لبه های بال ، بال ، قسمت دم هواپیما
3- افزایش میزان اصطکاک بدنه هواپیما
4- مسدود شدن قسمت های متحرک بدنه مانند Aileron ها و Elevator ها

عمل یخ زدایی فقط به مدت 10 الی 15 دقیقه موثر می باشد و خلبان جهت اطمینان خاطر از عدم وجود هرگونه مشکل در پرواز می بایست بدون تاخیر عمل برخاست (Takeoff) را انجام دهد.

عمل پاشیدن ماده یخ زدایی در بدنه هواپیما:

این ماده را باید از قسمت جلو هواپیما به سمت قسمت میانی و عقب اسپری کنند.



عمل پاشیدن ماده یخ زدایی در قسمت  بال ها:

این ماده را باید از پهنای قسمت بال و قسمت دم هواپیما اسپری کنند.



چند نکته:
1- نباید ماده مربوط به یخ زدایی وارد موتور شود.


2- اپراتور مربوطه نباید ماده مربوط به یخ زدایی را به صورت مستقیم به ترمز ها و تایرها اسپری کند.

چند تصویر از یخ زدایی:





درج مطلب با ذکر منبع (فروشگاه هوانوردی آسمان) بلامانع می باشد

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
برچسب ها :